گزارش کارآموزی تعمیرات اساسی موتور پراید در نمایندگی سایپا

دسته: گزارش کار آموزی و کارورزی

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 208 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 73

گزارش کارآموزی تعمیرات اساسی موتور پراید در نمایندگی سایپا در 73 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست

عنوان صفحه

مقدمه… 1

موتور… 2

قطعات ثابت و متحرک… 2

سرسیلندر… 3

سیلندر… 3

سوپاپ… 4

علائم چسبندگی سوپاپ… 7

طریقه آب بندی کردن سوپاپ… 8

سیت… 10

تراشیدن سیت… 10

گیت سوپاپ… 11

اسبکها و نگهداری و کنترل آن… 12

تایپیتهای خودکار هیدرولیکی… 12

طریقه باز کردن و بستن سرسیلندر و رفع معایب آن… 14

طریقه بستن سرسیلندر… 15

دلایل سوختن واشر سرسیلندر… 17

دلایل دوپهنی سیلندر… 18

شاتون… 20

سرشاتون… 20

اندازه گیری گژن پین… 21

میلنگ و یاتاقانها… 22

میلنگ… 22

تعمیرات میلنگ… 23

دلایل بریدن میلنگ… 24

کاسه نمد میلنگ… 24

یاتاقانها… 25

فلایویل… 27

بوش انتهای میلنگ… 28

رینگ پیستون و گژن پین… 29

نکاتی که باید در تعمیرات مورد توجه قرار گیرد… 30

رینگهای پیستون… 31

معایب رینگها، تشخیص و برطرف کردن آن… 31

کانالهای روغن… 32

اویل پمپ… 32

عنوان صفحه

مقدمه

آشنایی با محل کارآموزی

آشنایی با اجزا و عملکرد سیستم انژکتوری در مدل زانتیا2000

سالنامه ریو

طراحی

مشخصات فنی

موتور و گیربکس

ریو به سهامداران سایپا امید داد

اولین محموله خودروهای ریو ساخت سایپا صادر شد

تست رانندگی با خودروی ‘ ریو ‘

مشخصات فنی Rio

مقدمه:

تصور کنید که روزی برایتان فرا رسیده ( و شاید امروز همان روز باشد ) که بخواهید یک خودرو از خودروهای مختلف کشورمان تهیه نمائید. برای خرید به یک نمایشگاه یا نمایندگی کمپانی می روید. رنگ ، فرم و حتی لیست اسامی خودروها ممکن است مهیج باشد. اما یک نگاه به جیب و یک نگاه هم به آنچه روبرویتان است فکر شما را مشغول می کند و ممکن است تصمیم گیریتان را دچار مشکل نماید. بخصوص در شهرهای بزرگ، وسعت جغرافیایی و حجم سنگین ترافیکی عوامل موثر دیگری هستند که بر شکل دهی ذهنیت شما نسبت به انتخاب اتومبیلتان تاثیر می گذارند. اگر با این سئوالات دست و پنجه نرم می کنید باید بگوئیم جای خوبی آمده اید. یک پایگاه اطلاعاتی موثر به بهترین وجه، ممکن است بتوانید شما را در این زمینه هدایت کند. ما با صدق نیت تلاش می کنیم نتایج بررسی های علمی و عملی خود را از اتومبیل های مختلف ارائه کرده و راه موثری در شناخت از جنس مورد نیازبرای هموطنان عزیز ایجاد نمائیم.

آشنایی با اجزا و عمکرد سیستم انژکتوری در مدل زانتیا 2000

اساس کار در سیستم گرفتن اطلاعات از سنسورها و پردازش آن و ارسال یک سری فرمان به عملگرها جهت محاسبه دقیق سوخت است .

عملگرها (خروجی) ECU (پردازش) اطلاعات سنسورها (ورودی)

سنسورها

1- سنسور دماسنج آب موتور WTS : این سنسور یک حس گر است که داخل مدار خنک کننده موتور قرار گرفته و با تغییر مقاومت NTC ولتاژهای متغیری به ECU ارسال می کند . وقتی دمای آب موتور پایین است تبخیر سوخت ضعیف شده موتور نیاز به سوخت غنی تری دارد . در این حالت به علت زیادتر بودن مقاومت NTC سنسور آب ولتاژ در مدار ECU و WTS زیاد است . ولتاژ زیاد در ECU از مدار سنسور آب ارسال سوخت زیاد است . وقتی دمای آب موتور افزایش می یابد مقاومت NTC کاهش یافته و به علت ارسال جریان ولتاژ در مدار کمتر می شود در این هنگام ECU با افزایش جریان سوخت ارسالی را کاهش می دهد . 2- سنسور دمای هوا ATS سنسور هوا روی درپوش هواکش نصب شده است و وظیفه دارد دمای هوای ورودی به موتور را به ECU ارسال کند . با ارسال دمای هوا زمان باز بودن انژکتورها در حالت استارت زدن و دور آرام اصلاح شده و نیز روی تایمینگ جرقه و یا گرم شدن هوا مقاومت کاهش یافته و ولتاژهای متفاوتی به ECU ارسال می کند . با گزارش این سنوسر مقدار سوخت و تایمینگ جرقه زنی نیز تغییر می کند و لذا سنسور هوا یکی از سنسورهای مهم سوخت رسانی است .

3- سنسور وضعیت دریچه گاز TPS سنسور تعیین وضعیت دریچه گاز TPS روی دریچه گاز سوار شده و نسبت به درصد باز بودن دریچه گاز ولتاژهای متغیر به ECU ارسال می دارد . در نتیجه طول زمان باز بودن سوپاپ انژکتور تعیین می شود .

4- سنسور اکسیژن : این سنسور تشکیل شده از یک بدنه لوله ای سرامیکی پوشیده شده از لایه اکسید سیلیکونیوم (Zr) که مانند دو الکترود یک باتری کوچک عمل می کند . روی لایه سیلیکونیوم را با فلز پلاتین به ضخامت 10 میکرون پوشانیده اند . تا خاصیت کاتالیزوری اکسیداسیون داشته باشد . لایه خارجی در معرض لوله اگزوز و لایه داخلی در معرض هوای جو قرار دارد . برای محافظت از لایه خارجی آن را با سرامیک متخلخل 100 میکرونی پوشانیده اند و لایه داخلی فقط پوشش فلزی دارد . در دمای 300 درجه تا 900 درجه سانتیگراد وقتی خروجی با سوخت غنی به لایه خارجی می رسد . در دمای زیاد مقدار اکسیژن با سرعت با CO ترکیب و CO2 می دهد . بنابراین تجمع اکسیژن در لایه خارجی سنسور حداقل می شود . بر عکس در لایه داخلی اکسیژن هوا به صورت فراوان وجود دارد . اتم های اکسیژن در کنار لایه داخلی یونیزه شده و شارژ مثبت زیادتری را ایجاد می کند . و بر عکس در لایه خارجی شارژ منفی تولید می شود این اختلاف شارژ ولتاژی بین (8/0 تا 1 ولت ) در سنسور بوجود می آید در حالت سوخت ضعیف به علت فراوانی اکسیژن در دود شارژ لایه خارجی با لایه داخلی برابر شده لذا عمل الکتروموتیو به صفر می رسد و ارسال ولتاژ قطع می گردد . این سنسور دارای گرمکن است که در ابتدای کار گرمکن سنسور را به سرعت به دمای لازم برای اندازه گیری می رساند و عمل اندازه گیری انجام می شود . سنسور اکسیژن در سیستم انژکتوری مدل 1800 دارای گرمکن نبوده و فقط در مدل 2000 زانتیا دارای گرمکن بوده است .

موتور:

تعریف: موتور یا همان مولد قدرت که باعث به حرکت درآمدن هر نوع وسیله مکانیکی می شود. به نمونه ای از آن وسایل ماشین می باشد که درباره آن توضیح می دهیم.

قسمتهای سوار شده یا mix (میکس) شده با موتور را به ترتیب می توان نام برد.

1-قطعات ثابت و متحرک

2-سیستم خنک کاری

3-سیستم روغن کاری

4-سیستم سوخت رسانی

5-سیستم جرقه زنی

و همه این 5 مورد باعث تشکیل موتور یا مولد قدرت می شود.

موتور پراید همانند دیگر ماشینها از یک سری سوپاپها و سیلندرها و رینگها و … تشکیل شده است که تقریباً ظریفتر و جمع و جورتر می باشد.موتور پراید بر خلاف یکسری ماشین ها که موتور آنها در راستای محور ماشین یعنی محور طولی قرار دارند در محور عرض قرار دارد.

1-قطعات ثابت و متحرک

1- اسپکها

2- گیت

3- سیت

4- سوپاپ

5- سرسیلندر

6- کانال های آب

7-کانال های روغن

1-بلوکه سیلندر

2-بوش سیلندر

3-پولکها

4-کانال های آب

5-کانال های روغن

6-محفظه لنگ

7-رنگ پیستون

8-شاتون

9-میلنگ

10-اویل پمپ

11-میل سوپاپ

پس از تفکیک قسمتهای مختلف یک موتور در این قسمت راجع به عملکرد و عیوب احتمالی و برطرف کردن عیبها توضیح خواهیم داد.

معایب قسمت سر سیلندر

1-معمولاً سرسیلندرها در دو نوع 1-چدنی 2-آلیاژ آلومینیوم وجود دارند.

یکی از ایرادهای مهم سرسیلندرها تاب برداشتن یا ترکیدگی که معمولاً در نوع چدنی بیشتر است می باشد و ایراد دیگر که معمول است خورندگی فلز در مقابل آب که دارای رسوبات گچی است و این رسوبات در دراز مدت روی فلزات اثر گذاشته و مخصوصاً در کانال های آب سیلندر و سر سیلندر اثر گذار بوده و خورندگی ایجاد می کند و همچنین باعث ایجاد در رسوبات گچی در کانال گشته و در نهایت موجب افت عمل خنک کاری در گرمای معمول موتور می گردد. و همچنین از عمر مفید موتور کاسته خواهد شد.

سیت و گیت:

معمولاً به جای نشت پخ سوپاپ سیت و به راهنمای ساق سوپاپ گیت سوپاپ گویند.

که درتعمیرات معمولاً مورد بازرسی تعمیر و تعویض قرار می گیرد.

چنانچه سیت معیوب باشد (عدم آب بندی و خوردگی پخ) باعث فرار کمپرس در زمان انفجار و تراکم می گردد. و چنانچه مربوط به سوپاپ دود باشد صدای یکنواخت کمپرس در اگروز شنیده می شود. و چنانچه مربوط به سوپاپ هوا باشد به صورت کمپرس و عطسه در هنگام گازدادن در کاربراتور شنیده می شود.

لازم به ذکر است چنانچه سوپهای هم بسوزند (سوپاپ دررو هوا) ممکن است چنین حالتهای احساس گردد که در هر دو صورت باید سرسیلندر باز و تعمیر گردد.

تعمیر و تعویض سیت وگیت معمولاً در تراشکاری صورت گرفته و با روغن سمباده و سنگهای مخصوص فرز دستگاه سوپاپ تراش این قسمتها را تعمیر و ترمیم می نمایند.

سوپاپ

سوپاپها معمولاً در دو نوع به نامهای سوپاپ دود وجود دارد که این دو تفاوتهایی از نظر شکل ظاهری با یکدیگر دارند.

1-سوپاپ دود از هوا مقاومتر است.

2-بشقابک سوپاپ هوا از سوپاپ دود بزرگتر است

عبارات کلیدی

  • گزارش کارآموزی تعمیرات اساسی موتور پراید در نمایندگی سایپا
  • گزارش کاراموزی تعمیرات اساسی موتور پراید در نمایندگی سایپا
  • کاراموزی تعمیرات اساسی موتور پراید در نمایندگی سایپا
  • کارورزی تعمیرات اساسی موتور پراید در نمایندگی سایپا
  • دانلود گزارش کارآموزی تعمیرات اساسی موتور پراید در نمایندگی سایپا
  • تعمیرات
  • موتور
  • پراید
  • نمایندگی
  • سایپا

خرید فایل

ارسال شده در